המנכ"ל – כמנהיג הארגון

"על אנשים שולטים באמצעות מילים".
מילים אשר ישרתו את מחשבותיך, תחושותיך.
כך האנשים יבצעו את רצונך ויגשימו את מטרותיך.
"זה תלוי בבהירות הוראותיך".
(בנימין ד'יזראלי)

מנהיג – מילה גדולה שיוצרת ציפיות גבוהות ומחייבת מאד.
הכול תלוי בך וכולם מחכים להוראות הניהוליות שלך.
כל ההחלטות שלך משפיעות באופן ישיר (מיידי ולאורך זמן) על העובדים, על הארגון ועל התוצאות בפועל.

ניהול פירושו הולכה וביצוע תהליכי עבודה להגשמת החזון.
במאמר זה נקיף את כל התכונות ודרכי הביצוע לבניית המנכ"ל כמנהיג אמיתי.

איזה מנהיג אתה בוחר להיות?

כל מנכ"ל מביא לארגון את אישיותו ובהתאם לה מתנהל הארגון.

חשוב לקחת בחשבון את האפקט המצטבר של האווירה הארגונית ולייצר את התנאים המתאימים ביותר לארגון יעיל ומצליח:

TYPE CHARACHTERS RESULTS
"הדיקטטור"
  • ניהול באמצעות פקודות
  • קפדנות יתר
  • הוראות מעורפלות
  • עובדים המונעים מפחד
  • אי לויאליות וחוסר מוטיבציה
  • תוצאות חלקיות/אי הגעה ליעד
"המנהיג המוביל"
  • ניהול באמצעות הנחיות
  • שיתוף העובדים בתהליך
  • הוראות מדוייקות
  • עובדים שסומכים עליך
  • מוטיבציה גבוהה ורצון לתרום
  • הגעה ליעד עם תוצאות מקסימליות

הוראות אפקטיביות = דיוק ובהירות

ניהול נכון דורש ממך לפרוט את הרעיון הגדול לתהליך מובנה המורכב מהערכת זמנים נכונה, ממשימות ספציפיות בסדר עוקב

ומהגדרת הדרישות מכל פונקציה המשתתפת באופרציה.
הוראות חלקיות, מעורפלות או דו-משמעותיות לא משיגות את התוצאות הרצויות.
הצלחתו של כל פרוייקט מותנית בהחלטות מקדימות: מה בדיוק אתה מעוניין להשיג?
ומהן התוצאות המדויקות אליהן ברצונך להגיע?

תכנון מקדים ומפרט מדוייק מעלים את אחוזי הביצוע בפועל

בנה לעצמך תבנית עבודה קבועה בחלוקה לשלבים, הכוללת את האלמנטים החיוניים לכל פרוייקט.

כך תוכל לעקוב באופן אפקטיבי אחרי כשלים ונקודות לחיזוק במערכת, ותייצר פס ייצור להזנקת פרוייקטים. לדוגמא:
שלב א' – ההכנות הנדרשות לביצוע ההזמנה – מצבת כוח האדם, הכלים, הציוד והמתקנים הנדרשים לביצוע ההזמנה.
שלב ב' – קביעת דד-ליין אקטואלי לסיום העבודה.
שלב ג' – פירוט עלויות כוללות בהסתכלות רוחבית.
שלב ג' – מינוי זרוע מבצעת מתוך הארגון או מקבלן חיצוני.
שלב ד' – בחירת האדם המתאים ביותר לפיקוח על ביצוע ההזמנה.

שינוי אמיתי מחייב צילום רנטגן היקפי לארגון

החיה הארגונית משתנה כל הזמן. רק בדק בית מעמיק וכן מייצר ארגון מצליח לאורך זמן.
אלו השאלות שחייבות להישאל:
1.    האם הארגון עומד ביעדיו? ומרוויח כסף?
2.    האם תפוקת הארגון שלך נמצאת במגמת עלייה?
3.    אתה עובד עם תזרים מזומנים? והאם הוא חיובי?
4.    עם יד על הלב – האם אתה מנהל היטב את הארגון?
5.    האם הייבוא המתחרה בתחום מזיק לפעילות הארגון?
6.    מתי לאחרונה בדקת את מידת שביעות הרצון של העובדים?
7.    מהם הגורמים העיקריים למצב הנוכחי? וכיצד ניתן לטפל בהם?
8.    האם המתחרים מציעים עסקה משתלמת יותר ללקוח הפוטנציאלי?

המעקב הרציף חייב להיות חלק בלתי נפרד מסדר היום הניהולי שלך והממצאים העולים ממנו חייבים טיפול שורשי והשקעת משאבים, כאשר חלק גדול מן התשובות לא נמצאים בחדרי הישיבות, אלא דווקא על רצפת הייצור. ביקורים קבועים בקווי הייצור מסייעים לך במספר מישורים:

  • בדיקת יעילות המערכת
  • פיקוח צמוד על תהליך הייצור
  • יצירת קירבה בין הדרג הניהולי לעובדים

העובדים – ההון האנושי של הארגון

נכון, יש היצע גדול של עובדים בשוק ובאמת לכל אחד מהם יש תחליף. אבל המשאבים והזמן שאתה משקיע בתהליכי החיפוש, הראיונות, החפיפה וזמן ההסתגלות גובים מחיר יקר.
אז איך מייצרים עובד לויאלי? מעניקים לו:

  • מסר של יציבות לטווח ארוך – הבטחת אופק תעסוקתי וכלכלי
  • שכר מתגמל – תמורה הוגנת בגין כישורים טבעיים ונלמדים (ולא על פי שעות עבודה)
  • שיתוף, הקשבה והקניית תחושת שייכות – יצירת תקשורת בינאישית הכוללת:
    הצעות לייעול + שיחות חולין + התעניינות בפן המשפחתי.

לסיכום, המנכ"ל הוא אדם אחד, שצריך בו זמנית לתפעל בכל החזיתות התפקודיות בארגון.
6 הקריטריונים ליצירת מנכ"ל מצליח ומנהיג מוערך, הינם:

  • ראייה רוחבית – הצבת מטרות לפי מיקוד תוצאות
  • תכנון מקדים אפקטיבי של תהליכי העבודה בלו"ז נתון
  • שיתוף העובדים – עידוד למתן המלצות אופרטיביות מהשטח
  • פיקוח שוטף בפועל – לווידוא ביצוע מיטבי של הייצור
  • ביקורת מתמדת – בדיקת יעילות וכדאיות לכל אורך התהליך
  • מוכנות לשינוי – חישוב מסלול מחדש בהתאם לאיסוף הנתונים בפועל

הדרך בה אתה מנצח על האנשים שלך, הדרך שבה אתה נותן הוראות,
הדרך שבה אתה מנחה אותם – יקבעו את נאמנותם ואת איכות ביצועיהם.